För en tid sedan kom det en e-faktura från eem. Fine ok jag har ju valt att betala den vägen. Funkar bra i vanliga fall. Nu var det så att det var lång tid kvar till betalning och jag flyttade e-fakturan till historiken för att lägga in den vid senare tillfälle. Har en del rutiner när det gäller betalning som följs ganska bra. Inte heller det något konstigt.
Så för några dagar sedan var det dags att lägga till betalningarna för denna månad och e-fakturan hade jag inte glömt bort. Men se nu börjar problemet, jag tittar i historiken för att ta lägga in fakturan för betalning. Till min förvåning hittar jag inget OCR nummer på fakturan!? Vad an detta? Nåväl, i Internetbanken kan man lägga till i ett meddelandefält. Nej nej nej.. Det går inte om det är en e-faktura. Hur mycket jag än försöker går det inte! Nu börjar jag härskna till och letar reda på supporten på banken. Hittar en epostadress som jag mailar till och ställer frågorna på ett vänligt och sakligt sätt.
Den supporten var inte snabb den inte, ett par dagar går och sedan kommer det ett svar. Och vilket svar då!!
”Tack för ditt mail, om problem kvarstår ring vår support”. Svordomarna haglar i tanken. Jag blir irriterad. Nej jag blir skitsur! Hur i h***vete kan man ha en supportmail som inte svarar på ett par dagar och sedan kommer med ett sådant svar! En bank som borde vara mån om sina kunder? Ruttet svar. Liten som man är som kund till de stora bankerna får man krypa till korset.
Plockar upp telefonen sitter med datorn i knät och ringer det supportnummer jag fick i mailet. Herren i luren är trevlig och jag lägger fram min fråga på ett vänligt sätt. Svaret då, nej banken (Som jag ska betala igenom) kan inte hjälpa mig. För det är EEM som har ställt kravet på att OCR nummret ska anges.
Men va f’n, det finns ju inget OCR nummer på fakturan! Jag kan ju se summan men inte betala fakturan utan OCR nummret!! Ska det vara så himla svårt att skriva ut det på fakturan då!! Kom igen nu EEM!! vi lever i 2000 talet snart ett decennium in i det!!
Nåväl, ett mail har gått till kundtjänst på EEM. Nu är det bara vänta. Men jag är sur på denna skitsak som drar energi på ett icke önskvärt sätt.
Visst, kanske är det mitt fel som inte la in fakturan till betalning på en gång. Men nog borde jag väl kunna korrigera mitt misstag själv utan att behöva kontakta dem? En liten textrad på fakturan med OCR nummer och saken hade varit ur världen från början.
Det var bättre förr!
Oj, det var till att vara bitsk idag… 😉